X
تبلیغات
رایتل

دولت ایران در سال 1302 جمعیت ملی خود را تأسیس نمود ولی به جای استفاده از نشان صلیب سرخ و یا هلال‌احمر علامت شیر و خورشید سرخ را به عنوان نشان جمعیت خود انتخاب کرد. با تلاش‌ها و پیگیری متمادی دولت و جمعیت ایران سرانجام علامت شیر و خورشید در کنفرانس ژنو در سال 1929 به عنوان نشان سوم مورد حمایت بین‌المللی، به تصویب رسید. از آن پس سه نشان صلیب سرخ، هلال‌احمر و شیر و خورشید سرخ به عنوان نشان‌های رسمی بین‌المللی شناخته شده و نهایتاً در متن کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو مصوب 1949 به عنوان نشان‌های سه گانه بین‌المللی که تحت حمایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه قرار دارد به تصویب رسیدند

در ابتدا فعالیت‌های امدادی جمعیت به عنوان یک فعالیت جنبی و در سایه خدمات درمانی که بیشتر مورد نیاز جامعه بود قرار گرفت. در آن هنگام بیشترین عوامل امدادی جمعیت را نیروهای داوطلب یا دانش‌آموزان عضو سازمان جوانان جمعیت تشکیل می‌دادند. به تدریج جمعیت در زمینه خدمات درمانی و بیمارستانی، انتقال خون، آموزش پرستار، امور جوانان و داوطلبان تقویت شد و اولین آیین نامه خدمات امدادی در سال 1347 به تصویب هیئت مرکزی جمعیت رسید. به موجب این آیین نامه مسئولیت ارائه خدمات امدادی و درمانی به آسیب‌دیدگان در جنگ و سوانح و بلایای طبیعی در زمان صلح به جمعیت شیر و خورشید سرخ محول گردید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1359 دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده‌ی قراردادهای چهارگانه ژنو اعلام نمود که استفاده از آرم شیر و خورشید سرخ را به تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد نمود. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام داد. با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 همراه با دگرگون شدن ساختار کلی جمعیت و جدا شدن بخش درمان و انتقال خون از فعالیت‌های آن، عمده ی فعالیت‌های جمعیت به خدمات امدادی، سوانح، جوانان، و خدمات حمایتی معطوف شد. اساسنامه جدید جمعیت در سال 1362 بر حسب وضعیت جدید، شرایط جنگ تحمیلی و ساختار تشکیلات امدادی، مورد تجدید نظر قرار گرفته و تربیت و تأمین نیروی انسانی در زمینه‌های امدادی نیز جزء خدمات امدادی جمعیت محسوب گردید. خدمات گسترده‌ی جمعیت هلال‌احمر در سوانح مختلفی نظیر زلزله سال 1369 گیلان و زنجان، بحران آوارگان عراقی در سال 1370، کمک رسانی به آوارگان آذری در سال 1373، کمک رسانی به حادثه‌دیدگان زلـزلـه و سیل‌های سال‌های 1375 و 1376 و کمک رسانی به آوارگان افغانی در سال 1380 و... موجب گردید جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در بین جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال‌احمر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد و با توجه به تجربیات و امکانات امدادی آن از سوی فدراسیون بین‌المللی به عنوان یکی از 10 جمعیت برتر دنیا معرفی گردد. انتخاب هلال‌احمر ایران به عنوان یکی از اعضای هیئت حاکمه فدراسیون در سال 1380 که برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اتفاق افتاد، و همچنین، به دنبال برگزاری سومین همایش سالانه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر در تهران(9 – 7 خرداد1380) و تصویب همایش مزبور، ایجاد مرکز استراتژیک امداد منطقه‌ای فدراسیون در ایران و همچنین شبکه ارتباطات زنان منطقه به مرکزیت جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از مهم ترین پیشرفت‌های قابل ملاحظه در سال‌های اخیر بوده است.

 سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر: 

سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر قدیمی‌ترین تشکل ویژه جوانان است که در سال 1326 تاسیس شد. هدف از تشکیل این سازمان، ‌بهره برداری از نیروهای جوان، فعال، خودجوش و داوطلب جهت مشارکت در فعالیت‌های بشردوستانه و خیرخواهانه است. در حال حاضر، سازمان جوانان بیش از یک میلیون نفر عضو در رده‌های دانش آموزی- دانشجویی و کارگری دارد که در زمینه‌های مختلف هنری، تفریحی و امدادی در راستای اهداف عالی جمعیت فعالیت می‌نماید. از سویی دیگر به لحاظ اینکه به آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مادر و تامین کننده نیروی انسانی جامعه و سر‏آغاز هر گونه تغییر و توسعه در سطح کشور نگریسته می‌شود،‌ لذا ضرورت دارد برای برداشتن گام‌های توسعه و پیشرفت از مسیر آموزش و پرورش گذشت و در این دستگاه سرمایه گذاری کلان نمود. آموزش و پرورش که مسئولیت خطیر پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان را به عهده دارد، از همکاری با همه نهادها و سازمان‌هایی که زیر ساخت کار خودشان را مدارس تلقی می‌کنند استقبال کرده و سعی فراوان دارد که با همکاری دستگاه‌های مختلف، فعالیت‌های مشترک را توسعه بخشد. در همین راستا، اهداف هلال‌احمر در آموزش و پرورش از طریق سازمان دانش آموزی به عنوان متولی کار در سطح کشور پیگیری می‌شود، و این سازمان مسئول پیگیری تحقق اهداف هلال‌احمر در آموزش و پرورش بوده تا از این طریق، دو دستگاه بتوانند از همکاری‌های مشترک یکدیگر بهره مند شوند. همه ساله همکاری فیمابین سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و سازمان دانش آموزی طی انعقاد یک موافقتنامه همکاری مشترک که به امضاء رئیس جمعیت و وزیر آموزش و پرورش می‌رسد، جهت تهیه و تدوین شیوه‌نامه‌ها و آئین‌نامه‌های اجرائی به هر دو سازمان ابلاغ می‌گردد.

 

 

وظایف جمعیت هلال‌احمر

وظایف جمعیت در سطح ملی و خارج از کشور بدین قرار است:

1- ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله، سیل و ...

2- ارائه کمک‌های اولیه در حوادث غیرمترقبه

3- برنامه‌ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی در این زمینه و تربیت کادر امدادی و نیروی انسانی مورد نیاز

4- ارسال کمک و اعزام عوامل امدادی و درمانی به سایر کشورها در صورت لزوم

5- کمک به امر توانبخشی و ارائه خدمات اجتماعی در جهت تسکین آلام آوارگان، پناهندگان، معلولین و... و ایجاد حس تعاون، تفاهم، دوستی و نیکوکاری بین مردم

6- تلاش در جهت تسکین آلام بشری و کمک به امر سلامت و دفاع از ارزش‌های انسانی و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها

7- اداره ی امور جوانان جمعیت و توسعه ی مشارکت جوانان در تصمیم گیری‌ها و فعالیت‌های مربوط به آنها و تربیت و آموزش جوانان مذکور به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادی و عام المنفعه

8- کمک به تهیه دارو و وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز بهداشتی، درمانی کشور با موافقت وزارت بهداشت و با همکاری هلال‌احمر و صلیب سرخ جهانی که عضو اتحادیه فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر جهانی هستند

 

آشنایی با برخی از سازمان‌های جمعیت هلال‌احمر

 

 سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر: 

سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر قدیمی‌ترین تشکل ویژه جوانان است که در سال 1326 تاسیس شد. هدف از تشکیل این سازمان، ‌بهره برداری از نیروهای جوان، فعال، خودجوش و داوطلب جهت مشارکت در فعالیت‌های بشردوستانه و خیرخواهانه است. در حال حاضر، سازمان جوانان بیش از یک میلیون نفر عضو در رده‌های دانش آموزی- دانشجویی و کارگری دارد که در زمینه‌های مختلف هنری، تفریحی و امدادی در راستای اهداف عالی جمعیت فعالیت می‌نماید. از سویی دیگر به لحاظ اینکه به آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مادر و تامین کننده نیروی انسانی جامعه و سر‏آغاز هر گونه تغییر و توسعه در سطح کشور نگریسته می‌شود،‌ لذا ضرورت دارد برای برداشتن گام‌های توسعه و پیشرفت از مسیر آموزش و پرورش گذشت و در این دستگاه سرمایه گذاری کلان نمود. آموزش و پرورش که مسئولیت خطیر پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان را به عهده دارد، از همکاری با همه نهادها و سازمان‌هایی که زیر ساخت کار خودشان را مدارس تلقی می‌کنند استقبال کرده و سعی فراوان دارد که با همکاری دستگاه‌های مختلف، فعالیت‌های مشترک را توسعه بخشد. در همین راستا، اهداف هلال‌احمر در آموزش و پرورش از طریق سازمان دانش آموزی به عنوان متولی کار در سطح کشور پیگیری می‌شود، و این سازمان مسئول پیگیری تحقق اهداف هلال‌احمر در آموزش و پرورش بوده تا از این طریق، دو دستگاه بتوانند از همکاری‌های مشترک یکدیگر بهره مند شوند. همه ساله همکاری فیمابین سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و سازمان دانش آموزی طی انعقاد یک موافقتنامه همکاری مشترک که به امضاء رئیس جمعیت و وزیر آموزش و پرورش می‌رسد، جهت تهیه و تدوین شیوه‌نامه‌ها و آئین‌نامه‌های اجرائی به هر دو سازمان ابلاغ می‌گردد. با آغاز سال تحصیلی، موافقت‌نامه همکاری فیمابین و شیوه‌نامه‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی مربوطه، به استان‌های سراسر کشور ابلاغ می‌گردد و عملاً فعالیت‌ها با جذب و سازماندهی مربیان و دانش آموزان علاقه‌مند و داوطلب در دوره‌های تحصیلی راهنمایی و متوسطه شروع می‌شود. پس از انجام مراحل جذب و سازماندهی،‌ واحد‌های 47 نفره هلال‌احمر در آموزشگاه‌های مجری تشکیل می‌گردد، و اولین نشست مجمع عمومی هلال‌احمر با شرکت کلیه اعضاء و با هدف برنامه‌ریزی جهت برگزاری انتخابات به منظور تعیین اعضا 7 نفره شوراهای اجرائی هلال‌احمر در هر یک از آموزشگاه‌ها شکل می‌گیرد، که در زمان مشخص اعلام شده در شیوه نامه‌های اجرائی، انتخابات به عمل آمده و از بین نامزدهای معرفی شده تعداد 7 نفر از سوی دانش آموزان عضو، با ترکیب زیر انتخاب می‌گردند:

  • 4 نفر به عنوان سرگروه‌های 4 گانه تحت عناوین:

گروه اول:‌ تسکین آلام بشری

گروه دوم: برقراری صلح و دوستی و تفاهم

گروه سوم: حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها

گروه چهارم: تامین احترام انسان‌ها

  • یک نفر به عنوان دبیر شورای اجرائی هلال‌احمر آموزشگاه
  • 2 نفر اعضاء علی البدل

شاخه‌ی دانش آموزی هلال‌احمر سازمان دانش آموزی با مشارکت سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر برنامه‌هایی را در طول سال تحصیلی پیگیری و دنبال می‌نماید که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. برنامه‌ریزی جهت تشکیل مجمع منطقه‌ای مربیان شاخهی دانش آموزی هلال‌احمر
  2. گرامیداشت هفتهی معلم
  3. مراسم گرامیداشت هفته جهانی هلال‌احمر و صلیب سرخ
  4. استقرار پایگاه‌های امدادی تابستانه(آموزش امداد و هلال‌احمر)
  5. برنامه‌ریزی جهت برگزاری اردوهای درون استانی با مشارکت جمعیت هلال‌احمر استان
  6. برنامه‌ریزی جهت برگزاری اردوهای برون استانی با مشارکت جمعیت هلال‌احمر استان
  7. برپایی نمایشگاه‌هایی از عملکردها و دستاوردهای هلال‌احمر
  8. تقدیر و تشکر از مربیان و دانش آموزان فعال و برتر هلال‌احمر
  9. تهیه، تدوین، تکثیر و توزیع جزوات و منابع آموزشی امداد و هلال‌احمر
  10. گرامیداشت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی
  11. برنامه‌ریزی جهت تشکیل دوره‌های آموزش ضمن خدمت مربیان هلال‌احمر

12. برنامه‌ریزی جهت تشکیل دوره‌های آموزش امداد و هلال‌احمر اعضاء دانش آموزی

  1. برنامه‌ریزی جهت برگزاری گردهمایی مشترک مسئولین امور جوانان شعب جمعیت هلال‌احمر و کارشناسان هلال‌احمر سازمان دانش آموزی سراسر استان در خصوص بررسی و تشریح شیوه نامه اجرایی و همکاری فیمابین
  2. برنامه‌ریزی و اقدام جهت تشکیل جلسه توجیهی- آموزشی پیرامون برگزاری پنجمین دوره مانور سراسری زلزله و ایمنی در سطح مدارس راهنمایی و متوسطه استان جهت کارشناسان، مدیران مدارس، مربیان و دانش آموزان
  3. برنامه‌ریزی مشترک با جمعیت هلال‌احمر در خصوص روز جهانی مقابله با ایدز جهت انجام فعالیت‌ها و اقدامات هشدار دهنده پیشگیری کننده بشر دوستانه
  4. ‌بستر سازی و انجام امور تبلیغی و فرهنگی در خصوص اهمیت و ضرورت آموزش و یادگیری نحوه مقابله با زلزله و کاهش آثار و تبعات ناشی از وقوع سوانح طبیعی
  5. هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت تشکیل جلسات مشترک با اداره کل حوادث غیر مترقبه استانداری، جمعیت هلال‌احمر استان، صدا و سیما،‌ آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های ذیربط جهت برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی

18. تهیه پوستر و بروشور آموزشی پیرامون نحوه مقابله با زلزله و ایمنی در سطح مدارس ابتدایی، راهنمائی و متوسطه منطقه

19. تهیه و ابلاغ دستور العمل برگزاری مانور زلزله و ایمنی در سطح مدارس ابتدایی، راهنمائی و متوسطه سراسر منطقه با همکاری و مشارکت دستگاه‌های ذیربط

  1. برنامه‌ریزی جهت برگزاری جشنواره‌های ورزشی- فرهنگی اعضای شاخه دانش آموزی هلال‌احمر
  2. برنامه‌ریزی و انجام تمهیدات لازم به منظور اجرای طرح ملی راهنمایان مسافرین نوروزی
  3. استقرار پایگاه‌های راهنمایان نوروزی در سطح مراکز توریستی استان
  4. برنامه‌های پژوهشی با موضوعات: بررسی شیوه‌های مقابله با سوانح طبیعی سیل و زلزله، شناخت راه‌های پیشگیری از شیوع بیماری ایدز و...

 

 

 

آشنایی با فعالیت‌های جوانان در صلیب سرخ و هلال‌احمر

 

تاریخچه فعالیت‌های جوانان در صلیب سرخ:

 

هلند نخستین کشوری بود که در آن جوانان با فعالیت‌های صلیب سرخ آشنا شدند. روز 13 اوت 1870 میلادی یعنی 7 سال پس از پیوستن هلند به نهضت جهانی صلیب سرخ، نامه ای از طرف مقامات صلیب سرخ این کشور به مدارس فرستاده شده و در آن از دانش آموزان برای کمک به زخمی‌ها و آسیب دیدگان جنگ پروس و فرانسه اعانه جمع آوری گردید. در سال 1896 میلادی در اسپانیا نیز موضوع عضویت جوانان در صلیب سرخ مطرح شد؛ اما جنگ‌های آمریکا و اسپانیا اجرای این برنامه را مسکوت گذاشت. بالاخره در سال 1899میلادی وقتی جنگ‌های جنوب آفریقا شروع شد، دانش آموزان مدرسه "سنت ماری" در ایالت "انتارپو" واقع در کانادا بطور رسمی فعالیت‌های خود را شروع نموده و تحت سرپرستی یکی از معلمان خود، انجمنی به نام "انجمن برگ‌های افرا" را تشکیل دادند. نخستین بار فعالیت جوانان در هنگام صلح در سال 1906 به مرحله ی اجرا در آمد. بعد از پایان جنگ جهانی اول صلیب سرخ جوانان عملاً در کشورهای استرالیا، کانادا، و آمریکا تشکیل شده بود.

 

تاریخچه سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ایران:

 

اولین اساسنامه سازمان جوانان جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در 14 آبان ماه سال 1326، به تصویب رسید. در این زمان وزارت فرهنگ و هنر با همکاری جمعیت شیر و خورشید سرخ تشکیلاتی را ایجاد نمود تا بر اساس آن فعالیت جوانان در جمعیت با توجه به اهداف خدمت به همنوع، بالا بردن سطح بهداشت فردی و اجتماعی، ایجاد و توسعه دوستی و تفاهم بینالمللی، ‌سازماندهی یابد. محوریت فعالیتهای این تشکیلات را بخش دانشآموزی تشکیل میداد. اعضاء سازمان در این زمان در بدو ورود با کمک‌های اولیه آشنایی پیدا کرده و اصول امدادگری را فرا می‌گرفتند. اساسنامه‌ی اولیه‌ی سازمان جوانان در سال‌های 1345، 1346 و 1347 مجدداً مورد بازنگری قرار گرفت. یک سال بعد(1348)، خانههای جوانان شیر و خورشید سرخ، با تصویب آئین‌نامه‌ای تشکیل شد. هدف از تشکیل این خانه‌ها، گسترش فعالیت‌های جوانان و شکوفایی استعدادهای آنها در زمینه‌های فرهنگی و هنری بود. کاخ جوانان نیز با هدف توجه به فعالیت‌های دانشجویی در سال 1353 راهاندازی شد. فعالیت‌های اعضای سازمان جوانان در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شامل موارد متعددی بود. تشکیل گردهمایی‌های مختلف بهداشتی و آموزشی و برگزاری مسابقات هنری و ورزشی بخشی از این برنامهها بود. هدف اصلی از این برنامه‌ها بهینه سازی اوقات فراغت جوانان و افزایش ارتباطات بینالمللی جوانان ایران و سایر کشورها بود. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر نام جمعیت شیر و خورشید سرخ به جمعیت هلالاحمر، فعالیت‌های سازمان جوانان هلال‌احمر در ایران با رویکرد جدیدی، آغاز گردید. در سال1360، اصلاحاتی در اساسنامه به عمل آمده و فعالیت‌های سازمان در قالب فعالیت‌های دانش‌آموزی، ادامه یافت. در سال 1361، جمعیت هلال‌احمر، مراکزی را تحت عنوان مراکز پرورش اسلامی، ایجاد کرد. این مراکز همراه با آموزش‌های امدادی، بیشتر فعالیت‌های مربوط به حرفه آموزی و فعالیت‌های هنری و ورزشی با توجه به مسائل اعتقادی را در دستور کار خود قرار داده بود. این رویکرد تا اوایل دهه 70، ادامه داشت. در اوایل دهه ی 70، مراکز پرورش اسلامی به معاونت فرهنگی جمعیت هلالاحمر، ارتقاء پیدا کردند. از این زمان،‌ فعالیت‌ها رونق بیشتری پیدا کرد و شاهد فعالیت‌های گسترده تر جوانان در زمینه ی آموزش‌های حرفه آموزی و تربیتی بودیم. در همین سال‌ها یک اردوی بینالمللی با حضور اعضای 10 کشور منطقه نیز برگزار شد. در اواخر سال 1378، با ادغام دو حوزه ی فعالیت یعنی مراکز پرورش اسلامی و فعالیت‌های دانشآموزی، سازمان مستقلی با عنوان سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، تشکیل شد. از این زمان اعضاء سازمان جوانان در سه شاخه مراکز امور جوانان(جامعه بشردوستان جوان)، کانون‌های دانشجویی و شاخه‌ی دانشآموزی به فعالیت پرداختند. فعالیت‌های سازمان جوانان براساس ساختار تشکیلاتی مصوبه هیئت اجرایی در سه حوزه(معاونت) جذب و سازماندهی، آموزشی- پژوهشی و فرهنگی و امور اجتماعی متمرکز شده است. علاوه بر این سازمان جوانان از یک اداره کل امور عمومی و خزانهدار(عامل ذیحساب) تشکیل شده است.

 

 

اهداف سازمان جوانان:

1- اداره ی امور جوانان جمعیت و توسعه ی مشارکت آنان در تصمیم گیری‌ها و فعالیت‌های مرتبط

2- تربیت و آموزش جوانان به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادی و عام المنفعه.

وظایف سازمان جوانان:

1- عضوگیری از بین نوجوانان و جوانان علاقمند و سازماندهی آنان در گروه‌ها و واحدهای سازمانی

2- معرفی فعالیت‌های جمعیت و اعضای سازمان جوانان به جامعه و جلب همکاری مردم

3- آموزش نوجوانان و جوانان به ویژه در زمینه ی امداد و کمک‌های اولیه به منظور آماده سازی آنان

4- ایجاد و توسعه ی فضاهای مناسب به منظور غنی سازی اوقات فراغت اعضای سازمان جوانان

5- ارائه ی خدمات اجتماعی به جوانان آسیب دیده در چهارچوب اهداف و برنامه‌های سازمان جوانان

 

 

امداد ونجات جادهای

 

جمعیت هلال احمر با تشکیل پایگاه های امداد و نجات جاده ای یکی از نهادهای مسئول و دخیل در امور مربوط به جاده و مسافران آن است.کیفی سازی، فرایندی پیچیده و بلندمدت است که گستره ی وسیعی از کارکنان،مدیران و برنامه ریزان، مردم جامعه-به طور عام- و رانندگان-به طور خاص- ، ساختار جامعه – به ویژه فرهنگی و اقتصادی- ، وسائل نقلیه وجاده ها را دربرمی گیرد. بازنگری و ارتقای کیفی چهار محور اصلی:

• افراد و کارکنان(مانندبکارگیری نیروی متخصص، سرعت و دقت انجام کار)،

• امکانات و تجهیزات(مانند تهیه تجهیزات جدید و کارامد)،

• قوانین ومقررات(اصلاح برخی ماده ها،وضعیت اشتغال امدادگران،ایجاد هماهنگی بیشتر بین نهادها و نظارت قوی ضابطه ای)،

• آموزش وتبلیغات(مانند برگزاری همایش های تخصصی، بازدیدهای خارج کشور، بکارگیری قدرت رسانه های جمعی و...)مدنظر بوده و مورد بررسی قرار گرفته اند.
سه مرحله ی اساسی در حوادث مربوط به جاده و مسافران وجود دارند:

الف) مرحله ی قبل از وقوع حادثه

ب) مرحله ی مواجهه با حادثه ی روی داده

پ) مرحله ی بعد از حادثه

مورد«الف»شامل تمام مردم جامعه است.چرا که هرآن ممکن است یک فرد در نقش راننده، سرنشین یا عابر ظاهر شود و طبعاً تمام نهادها از جمله آموزش و پرورش، نیروهای نظامی و انتظامی، شبکه بهداشت و بیمارستان ها و اورژانس،... در قبال آن مسئول اند.این مرحله با تأکید بر اقدامات پیشگیرانه و کاهش آثار بر مثلث عوامل ایجاد حوادث جاده ای(انسان، جاده، وسیله) بیشتر مربوط به سرمایه گذاری ها، برنامه ریزی ها، آموزش و بسترسازی ها و فرهنگ سازی در سطح کلان و بلند مدت است.مورد«ب»تنها شامل کسانی است که دچار صانحه و حادثه شده اند.( فوت شده ها ومجروحان) که در این مرحله برخی نهادها بیشتر از بقیه ، مسئول و دخیل اند. مانند پایگاه امداد و نجات جاده ای، فوریت های پزشکی مبرهن است که ارتقای کیفیت انجام این خدمات ضروری نیز به کاهش تلفات و صدمات روانی و جسمی می انجامد.«سامانه فرماندهی سانحه (عملیاتی و پشتیبانی)مستقر می شود تا حجم خسارت و تلفات ناشی از حادثه را به حداقل ممکن برساند و در اسرع وقت حادثه دیدگان، رهاسازی و تثبیت موقعیت شده و با انجام مراقبت های پیش-بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شوند»مورد«پ»هم شامل کسانی است که در مرحله ی«ب»قرار دارند و هم کسانی که با این افراد در ارتباط اند مانند خانواده، همکاران، مشاهده کنندگان، امدادگران و... که در این مرحله نیز باز برخی نهادها (مانند قسمتی از کارهای بیمه) بیشتر از بقیه باید مسئول باشند که متأسفانه در کشور ما این مورد که از بازماندگان این تلفات حمایت کنند کمتر نهادینه شده است.بارها و بارها در مقدمه ها، درآمد مقالات و کتب و خبرها این سطور منعکس می شوند که «با نگاهی به اخبار حوادث و سوانح ساخته ی دست بشر و بررسی آمارهای به دست آمده از مراکز درمانی مشخص می گردد که روزانه تعداد زیادی از هموطنانمان بر اثر تصادف با وسائط نقلیه جان خود را از دست می دهند.همچنین تعداد زیادی نیز دچار مصدومیت، نقص عضو و یا معلولیت می شوند و ایران جزو ده کشور سانحه خیز دنیاست.آمار منتشره از سوی مراجع رسمی(نیروی انتظامی، مرکز فوریت های پزشکی، جمعیت هلال احمر، آتش نشانی، وزارت راه و ترابری) نیز مشخص می کند که هر ساله هزاران نفر در کشورمان براثر تصادفات وسیله نقلیه از بین می روند و میلیاردها تومان خسارت به جای می گذارد که خبر از فاجعه ای پنهان می دهد که متأسفانه به دلیل پراکندگی، اثرات منفی و زیان بارآن در جامعه مشهود نیست و فقط به عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشور هر از گاهی توسط مطبوعات و رسانه های گروهی مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرد.تحلیل های به دست آمده در دهها همایش و سمینار در سال های اخیر نشان دهنده ی این واقعیت است که رفتارهای انسانی بیش از 70درصد از علل تصادفات را شامل می شود.(مانند عدم توجه به قوانین و مقررات، عدم درنظرگرفتن علائم هشداردهنده، پایین بودن سطح آموزش و عدم آشنایی کافی رانندگان به حدأقل مسائل فنی مربوط به خودرو)، 15درصد نیز به وضعیت ساختاری جاده ها(مانند شکل پیچ ها، شیب سطح جاده، گذرگاه های کوهستانی)اشاره دارد و 15درصد دیگر نیز به خودرو(مانند فرسودگی، نقص فنی)مربوط می باشد.» (خداوندی و پوراکرامی ، 1387 : 18)افراد، نهادها، ادارات و سازمان های متعددی نیز در مراحل مختلف قبل از وقوع حادثه، حین وقوع و پس از حادثه نیز به شیوه های مختلف نقش دارند. یکی از این موارد، جمعیت هلال احمر کشور است که امدادگران و داوطلبان زحمتکش آن با تشکیل پایگاه های امداد و نجات به صورت های جاده ای، هوایی، ریلی، دریایی، کوهستانی و... مشغول به خدمت هستند.می توان جهت روشن شدن مسیر بحث و بررسی امان به چهار مورد و مسئله ی زیر اشاره داشت:

الف) چه علل و عواملی در بروز حوادث جاده ای تاثیر و دخالت دارند و میزان نقش هر کدام چقدر است؟که در پاسخ به آن می توان به دو دسته عوامل کلی و اصلی(عوامل انسانی و عوامل غیر انسانی) اشاره کرد.

ب) چگونه می توان از بروز بیشتر حوادث جاده ای پیشگیری و جلوگیری نمود؟ و تلفات را کاهش داد؟که در پاسخ به آن می توان به راهکارهای مربوط به برطرف نمودن مشکلات مطرح شده در مورد الف اشاره کرد.

پ) کدام نهادها و ادارات در اطلاع رسانی به مردم، آموزش نیروها، تهیه ی امکانات و وسائل لازم و یا ارائه ی خدمات به مصدومان حوادث جاده ای مسئول و دخیل اند؟که در پاسخ به آن می توان به نیروی انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی، مرکز فوریت های پزشکی، جمعیت هلال احمر، آتش نشانی، وزارت راه و ترابری و... اشاره کرد.
ت) چگونه می توان کیفیت ارائه ی خدمات این نهادهای مسئول و دخیل (به ویژه در این مقاله پایگاه های امداد و نجات جاده ای هلال احمر مدنظر است)را ارتقاء داد؟که در پاسخ به آن
  می توان به مجموعه ی راهکارهای کیفی سازی پایگاه های امداد و نجات جاده ای در چهار محوراصلی (افراد و کارکنان، امکانات و تجهیزات، قوانین و مقررات، آموزش وتبلیغات) اشاره کرد.

با ذکر این توضیحات، روشن شد که بحث اصلی مقاله کمتر در مورد( الف، ب، پ) بوده و بیشتر شامل مورد(ت)است. البته ذکر این نکته لازم است که همه این موارد چهارگانه به طور پیچیده و چندجانبه ای به هم مرتبط اند و مستلزم همیاری منظم نیز می باشند. بنابراین قسمتی از مطالب مطرح شده شامل ترکیبی از این مجموعه هاست.